Քիչ առաջ ոստիկանության զորքերը մտան Էջմիածին քաղաք։ Երկու ավտոբուս է բերվել Էջմիածին, որոնք, ըստ երևույթին, սպասում են հրահանգի։ Մայր Աթոռի բակում իրավիճակը գերլարված է։ Հավաքված քաղաքացիները թույլ չտվեցին իրավապահներին իրենց հետ տանել Շիրակի թեմի առաջնորդ Միքայել Սրբազանին։ Այստեղ են ժամանել նաև կարմիրբերետավորները։ Մայր Աթոռի մոտ հավաքված քաղաքացիները կոչ են անում բոլոր հայերին հավաքվել Մայր Աթոռի բակում և կանգնել ի պաշտպանություն Եկեղեցու։               
 

Եզդի ժողովրդի երևելիները

Եզդի ժողովրդի երևելիները
27.05.2014 | 00:27

«Հայաստանի եզդիների ճակատագիրը անխզելի կապերով մնաց կապված հայության ճակատագրի հետ»
(Ս. ՎՐԱՑՅԱՆ, Հայաստանի առաջին Հանրապետության վարչապետ)

Ինչպես ժողովուրդն է ասում, կյանքը մոռացում չի հանդուրժում: Իսկ կյանքը մեր անցյալն է, մեր ներկան և ապագան: Իր անցյալը չհիշող և չգնահատող ազգի ներկան և ապագան նվազագույնը լիարժեք չեն կարող լինել: Միասնականության որ օղն էլ չնկատես՝ միասնականությունը դրանից ամբողջական ու լիարժեք չի կարող լինել: Նորություն ասած չեմ լինի, եթե փաստեմ, որ յուրաքանչյուր ազգ պատմությանը և այլ ազգերին ներկայանում է իր միասնությամբ և ամբողջական կերպարով: Սակայն յուրաքանչյուր ազգ իր հարևաններին ներկայանում է նաև իր ծոցից ելած վառ անհատականություններով։ Եզդի ժողովրդի այդպիսի զավակներից են ՈՒՍՈՒԲ ԲԵԿԸ և ՋՀԱՆԳԻՐ ԱՂԱՆ, որոնց կյանքի և գործունեության մասին ցավալիորեն մենք քիչ գիտենք խորհրդային տարիներին պարտադրվածի պատճառով, իսկ այդ քիչն էլ լիարժեք չենք կարողանում ներկայացնել աշխարհին, պատմությանը:
Ե՛վ ՈՒսուբ Բեկը, և՛ Ջհանգիր Աղան ծնվել են եզդիների ավանդապաշտ ընտանիքներում: ՈՒսուբ Բեկը` եզդիների «Հասնիներ» տոհմի առաջնորդ Հասան Աղայի ընտանիքում (1869 թ.), իսկ Ջհանգիր Աղան` Վանի նահանգի եզդիների ցեղապետ Խատիֆ Աղայի ընտանիքում (1874 թ.): Նրանք երկուսն էլ չապրեցին խաղաղ և ճոխ ու հանգիստ կյանքով, առանց սխալվելու կարելի է ասել, որ ճակատագրի բերումով եզդի ժողովրդի երկու արժանավոր զավակներն էլ 19-րդ դարի վերջերին և 20-րդ դարի սկզբներին լծվեցին ազգապահպանության խնդիրներին, դարձան Հայաստանի անկախության նվաճման, հայոց պետականության նվիրյալները: Դարեր ի վեր եզդի ժողովրդի առաջնորդները տարբեր հարցերում համագործակցել են հայ ժողովրդի առաջնորդների՝ Անդրանիկի, Դրոյի, Կոմիտասի, Ս. Վրացյանի, Դանիել Բեկ-Փիրումյանի և մյուսների հետ, որոնց արարքները այսօր էլ մեր սերունդների համար դարձել են վառ հերոսական հիշողություն: Նրանց կերպարները մարդասիրության, հայրենասիրության, ազգապահպանության, քաջության դասեր են եղել մեզ համար: ՈՒսուբ Բեկի անունը 20-րդ դարի հայ իրականության մեջ միշտ հնչել է ժամանակի մամուլում, խորհրդարանի ամենաբարձր ամբիոններից, նա ճանաչված է եղել որպես ցեղապետ, ով իր ժողովրդի խնդիրները ներկայացրել է ռուսական արքունիքում և այլ երկրներում: Պատահական չէ, որ այդ տարիներին ՈՒսուբ Բեկին «Իմաստուն Յուսուֆ Աղա» էին կոչում: ՈՒսուբ Բեկը հայտնի էր իր բարի գործերով և խորհուրդներով: Նա այն անձնավորությունն էր, որ մարդկանց գիտակցության մեջ համախմբում էր բարին և վեհը: Ըստ նրան ճանաչողների՝ նա երբեք չէր կշտամբում, այլ միայն ափսոսում էր ու կարեկցում, և ոչ ոք չէր կարող կարդալ նրա մտքինը: Նա երբեք չէր հորինում, ասում էր այն, ինչ տեսնում էր, ինչ հնարավոր էր: Նրա հետ հանդիպումները երբեմն հանգեցնում էին տխուր, հետաքրքիր բանավեճերի, բայց հիմնականում նրա հետ շփվելը զգացողությունների, սթափ մտքի արտահայտություններ էին՝ լի հավատով դեպի ապագան, անկեղծ սերը մարդու նկատմամբ` անկախ ազգությունից և դավանանքից: Նա անկասկած տեսնում էր մարդուն, նրա հոգեաշխարհը և միշտ ձգտում էր տալ մարդուն ամենալավը, կամ փոխել նրան, ով փոխվելու, ազնվանալու, հավատով ներշնչվելու կարիք էր զգում: Ըստ ճանաչողների պատմածի՝ ՈՒսուբ Բեկը բոլորին «թանկագին»-ով էր դիմում, իսկ դիմողները նրան «Կակո հայրիկ» էին անվանում: Ոչ ոք չէր լսի նրա հոգոցը, չնայած ճակատագրի բերումով ժամանակն այնքան էլ լավ չէր դասավորվել: Շատ շատերը նույնիսկ հիմա էլ միմյանց ասում են՝ ՈՒսուբ Բեկի օրհնանքը ձեզնից անպակաս լինի։
ՀՀ ստեղծումից հետո ՈՒսուբ Բեկը ՀՅԴ ցուցակով ընտրվեց Հայաստանի խորհրդարանի պատգամավոր: Օսմանյան կայսրությունում ապրելու դաժան փորձը, բռնություններն ու ազգային խտրականությունը մեր առաջնորդներին հանգեցրին այն ճշմարիտ, արդարացի և արժանահավատ համոզմունքին, որ մենք միայն Հայաստանում կարող ենք ազատ, առանց խտրականության ապրել, պահպանել մեր ազգային ինքնությունն ու ավանդույթները, կրոնն ու սովորութային տարաբնույթ նորմերը: Որ մենք հավերժ կարող ենք ապրել հայերի հետ: Հայաստանի 1-ին Հանրապետության ստեղծման տարիներին, տեսնելով եզդիների դրսևորած վարքագիծը և մաքուր բարքերը, ՀՀ վարչապետ Ս. Վրացյանը գրում է, որ «Հայերի չափ և թերևս հայերից էլ ավելի եզդիները նախանձախնդիր էին Հայաստանի անկախության և ոչինչ չէին խնայում նրա պաշտպանության համար»:
ՈՒսուբ Բեկը և Ջհանգիր Աղան այն ցեղապետերն են եղել, որ քաջ գիտակցել են և մեր ժողովրդի բախտը կապել են անկախ Հայաստանի հետ: Չնայած մեր հանրապետության անկախության ճանապարհն այնքան էլ դյուրին չի եղել, բայց մեր առաջնորդները միշտ էլ գիտակցել են, որ այդ ճանապարհին եղած խոչընդոտները մենք ինքներս պետք է վերացնենք, մեր ծրագրերն իրականացնենք և ապագայի ուղին հարթենք միասին, և մտահոգություն էին կրում մեր ընդհանուր հայրենիքի համար: Ջհանգիր Աղան իր ապրելակերպով և գործունեությամբ մայիսյան հերոսամարտերում նվաճեց «Հայ ժողովրդի անկեղծ դաշնակից» անունը, որը փորձության ենթարկվեց հերոսական պայքարում և ամրապնդվեց արյունով: Հավատը թույլ տվեց ստեղծել այսօրվա Հայաստանը, մեր սիրելի հայրենիքը, և նպատակային ապագա ապահովել մեզ` հայաստանցիներիս համար: Առաջին համաշխարհայինի դաժան տարիներին, կրելով օսմանյան կառավարության ցեղասպան քաղաքականության հետևանքները, եզդիները Հայաստանի 1-ին Հանրապետության հռչակման նախօրեին կազմեցին մի քանի զորաջոկատներ` ՈՒսուբ Բեկի և Ջհանգիր Աղայի գլխավորությամբ: Ջհանգիր Աղան իր 1500 ձիավորների հետ ամենուր էր` Ղարաքիլիսայում, ԲաշԱպարանում, Սարդարապատում: Ընդ որում, եթե ՈՒսուբ Բեկի դերը մեծ է եղել իբրև կազմակերպչի, ապա Ջհանգիր Աղան, ցույց տալով հերոսության, խիզախության, անձնազոհության վառ օրինակներ, հայտնի էր որպես զորահրամանատար, որն այդ տարիներին արժանացավ Գեորգիևյան Խաչի: Իսկ Հայոց սպարապետ Թովմաս Նազարբեկյանը գրեց, որ «նրա անունը կարող է, ոչ, պետք է, պարտադիր պետք է դրվի ոչ միայն եզդի, այլև հայ նշանավոր հերոսների անունների հետ միևնույն շարքում»: Ահա այսպիսին են եղել եզդի ժողովրդի զավակները, հայ և եզդի ժողովուրդների բարեկամության, պատմության հերոսները: ՈՒսուբ Բեկը և Ջհանգիր Աղան առանձնակի նվիրումով պատվախնդիր գործունեություն ծավալեցին Հայաստանի առաջին Հանրապետության գոյության ողջ ընթացքում: Նրանք ողջունեցին խորհրդային կարգերի ստեղծումը, պարզ գիտակցելով, որ մեր ժողովրդի այդ հատվածը կարող է ազատվել կործանումից, ազգային և կրոնական խտրականությունից, կունենա գիր ու գրականություն: Բայց, ցավոք, նրանք նույնպես, ինչպես մեր շատ հայրենակիցներ, կրեցին բոլշևիկյան ամենաթողության բռնություններն ու զրկանքները, ճաշակեցին վտարանդու, քաղաքական դատապարտյալի դժվար ապրումներն ու կենցաղը:
Տարաբնույթ վերելքներով և վայրէջքնելով հազարամյա պատմություն ունեցող մեր ժողովուրդը, հետևելով ՈՒսուբ Բեկի, Ջհանգիր Աղայի և մյուս երախտավորների պատգամներին, հայության հետ ապրեց Օսմանյան կայսրության ցեղասպանությունը, քաղաքացիական ու հայրենական պատերազմի դժվարությունները, Սպիտակի ահավոր երկրաշարժի ցավալի կորուստները, անցումային շրջանի մութ և ցուրտ օրերը, Արցախյան պատերազմի հաղթական բերկրանքը: Այսօր էլ անձնուրաց պայքարելու և դժբախտության պահին միմյանց կողքին լինելու շնորհիվ վաստակեց հայոց պետականության ձևավորման և հավերժ միասին լինելու իրավունքը: Ի վերջո, տրամաբանությունը հաղթում է, մենք պարտավոր ենք պահպանել մեր ձեռքբերումները, սկզբունքային բանավեճերում պահպանել ռացիոնալը, լրացնել իրար, պաշտպանել միմյանց, իրար թիկունք լինել, «Վայ լըմն պշտ», ինչպես պատգամել են մեր նախնիները:
Եվ պատահական չէ, որ վերջերս Հայաստանում կառուցվեց եզդիների՝ աշխարհում արդեն երկրորդ սրբատեղին, մեր միակ հոգևոր առաջնորդանիստ Լալիշա Նուրանից հետո: Սրբատեղին կառուցվեց մեր ժողովրդի լավագույն զավակներից մեկի՝ մոսկվաբնակ բարերար Միրզա Սլոյանի ընտանիքի միջոցներով: Այն օծեց անձամբ աշխարհի եզդիների հոգևոր առաջնորդ, նորին սուրբ մեծություն Միրե Միրա Թահսին Բեկը: Շուտով Երևան քաղաքում եզդի ժողովրդի շնորհալի զավակ բարերար Ռաշիդ Շամոյանի ընտանիքի միջոցներով կկառուցվի եզդի ժողովրդի 1915 թ. Օսմանյան կայսրությունում կոտորված անմեղ զոհերի հիշատակը հավերժացնող հուշարձան կոթող:
Մեր ժողովուրդների դարերից եկող բարեկամությունը, եղբայրությունը ապահովեցին այն հիմքը, որի վրա մենք ամուր կանգնած ենք միասին՝ մեր երկրի օրհներգի դրոշի ներքո: Եվ մեր արժանի ավանդն ենք ներդնում մեր նորանկախ հայրենիքի՝ Հայաստան պետության ամրապնդման գործում:

Ամո ՇԱՐՈՅԱՆ
«Միդիա-Շանգալ» եզդիների ազգային
միավորում ՀԿ խորհրդի նախագահ

Դիտվել է՝ 3612

Մեկնաբանություններ